2017-09-01


Foto: Anna Nyberg.

Klockan är åtta på morgonen och i gympahallen har idrottslärarna Jonas Skoglund och Jonas Jansberg redan hunnit förbereda en hinderbana. Hopp, spring och klättring; allt för att höja pulsen ordentligt under ett kort tidsintervall. Klara, färdiga, spring: Klasserna 7A och 7B sätter fart och pulsen skjuter i höjden − och det är precis det som är meningen med Smedbergsskolans nya pulspass.

− Det finns väldigt tydlig forskning som visar på det positiva sambandet mellan pulshöjande aktiviteter, särskilt på morgonen, och bättre studieresultat. På köpet blir eleverna piggare och mår bättre, säger idrottsläraren Jonas Skoglund.


Idrottslärarna Jonas Jansberg och Jonas Skoglung går igenom dagens pass. Foto: Anna Nyberg.

Redan förra läsåret smög Smedbergsskolan igång en testomgång av pulspass på schemat, men det är först nu till höstterminen som de obligatoriska aktiviteterna dragit igång på riktigt för årskurs sju till nio. Två morgnar i veckan har sjuorna pulshöjande aktiviteter, för åttorna och niorna är det en morgon i veckan som gäller.
− Att vi satsat lite extra på sjuorna beror på att vi vill få dem att komma in i det här tankesättet, säger Jonas Jansberg och fortsätter:
− Pulspassen ligger utöver den vanliga idrottsundervisningen och är inte betygsgrundande, det är dock obligatoriskt att vara med. Syftet är att eleverna ska höja sina betyg i andra ämnen.

Pulskoll ska motivera
För att peppa och motivera eleverna har Smedbergsskolan köpt in ett pulsövervakningssystem, där eleverna kan se sin puls i realtid på en projektorbild på väggen.
− De flesta tycker att det är kul och peppande att se sin puls, och det gör kanske att man ger lite extra, när man ser att pulsen faktiskt ökar på skärmen, säger Jonas Skoglund.


Jonas Skoglund visar eleverna hur man fäster pulsbandet. Foto: Anna Nyberg.

Pulsen mäts via ett pulsband som fästs runt bröstet och på skärmen är eleverna helt avidentifierade för att ingen ska känna sig utpekad.
− När de får sitt pulsband så får de också reda på vilken siffra som är deras. Det är sedan den siffran de kan följa på väggen, berättar Jonas Skoglund.


Utdelning av dagens pulsband. Foto: Anna Nyberg.


Pulsbilden som visas på väggen. Foto: Anna Nyberg.

Passen är cirka 30-40 minuter långa och bygger ofta på pulshöjande intervaller; alltså att man höjer pulsen under en kort stund, för att sedan vila. Det kan handla om en hinderbana, cirkelträning, bollekar eller andra ”flåsiga” aktiviteter; och enligt idrottslärarna har det hela fallit väl ut hittills.
− De flesta verkar tycka att det är kul, säger Jonas Skoglund.


Foto: Anna Nyberg.


Foto: Anna Nyberg.


Foto: Anna Nyberg.

Den bilden bekräftas av flera elever.
− Det är bra och roligt. Jag tror att det är bra att man får göra det här i skolan, för många rör sig inte så mycket efter skoltid, säger Julian Kozlowski, och får medhåll av kompisen Alvin Sörlisten.
−Man känner sig faktiskt piggare.


Julian Kozlowski och Alvin Sörlisten. Foto: Anna Nyberg.

Även tjejerna Elvira Heinstedt, Jonna Puttonen och Ellen Nilsson håller med.
− Det här tycker vi är jättebra− och riktigt kul.


Elvira Heinstedt, Jonna Puttonen och Ellen Nilsson. Foto: Anna Nyberg.

Anna Nyberg, kommunikatör
 

Senast uppdaterad: 1 september 2017
Uppdaterad av: Anna Sanneviken

Redaktörer - Webmail