Tydlig förbättring i Vansbro – sjuktalen minskar och ekonomin stärks

Vansbro kommun visar hittills en positiv utveckling under 2026, med både förbättrad ekonomi och tydligt minskande sjuktal.

Den ekonomiska prognosen pekar på ett överskott på 12,6 miljoner kronor, vilket är en förbättring jämfört med tidigare lägen, även om resultatet inte når budget.

Samtidigt syns en tydlig nedgång i sjuktalen. Mellan januari och april har sjukfrånvaron minskat från 11,25 procent till 8,43 procent.

– Den här utvecklingen är väldigt viktig. Lägre sjuktal är ett kvitto på att vårt arbete med arbetsmiljö och organisation ger resultat, säger Sofia Nohrstedt, kommunchef.

– Vi ser en tydlig vändning i rätt riktning. Det är ett resultat av ett medvetet arbete för att få ordning på både ekonomi och arbetsmiljö. Men vi ska också vara ärliga med att det är ett arbete som måste fortsätta, säger Marcus Kock (S), kommunstyrelsens ordförande.

Samtidigt kvarstår utmaningar för kommunen. Verksamheterna går fortfarande med underskott och arbetet med att nå ekonomi i balans behöver fortsätta.

– Vi är på rätt väg, men vi behöver hålla i och fortsätta det arbetet, säger Sofia Nohrstedt, kommunchef.

Senast uppdaterad: 22 maj 2026