Nu lanserar vi äntligen e-tjänster inom bygg!

Plan- och byggenheten vill underlätta för allmänheten genom att införa e-tjänster för våra ärenden. Det kommer leda till mer effektiv och kortare handläggning och en ökad insyn i ärendet för sökande. Dessutom blir det mer rättssäkert och förhoppningsvis enklare för alla inblandade.
Här nedan kan du läsa vad byggnadsinspektör Daniel Thunell tycker om detta.

En bild av två personer som sitter vid ett bord. Den ena personen skriver på ett papper som ligger på bordet och tittar på den andra personen som håller i en kaffekopp och ser glad ut. Båda har blå tröjor på sig. I bakgrunden skymtar en gardin och en grön växt står på golvet bakom dem.

Byggnadsinspektör Daniel Thunell berättar om den nya
e-tjänsten


Dags för lansering av e-tjänsten Daniel, hur känns det?

  • Bra! Vi jobbar med att ständigt försöka utveckla vår verksamhet, för oss som jobbar dagligen med ärenden men framför allt för de som söker bygglov. Det känns jättespännande att äntligen få släppa den här nyheten. Lite nervöst också med tanke på att vi vill att alla ska tycka e-tjänsterna är lika bra som vi tycker.

Hur påverkar e-tjänsterna verksamheten på Plan- och bygg?

  • Först och främst så hoppas vi att det ska bli enklare att söka bygglov, rivningslov, bygganmälan eller vilken åtgärd det nu gäller. E-tjänsten är uppbyggd så att man blir guidad, steg för steg, i lovprocessen på ett bra sätt.
    Förhoppningen är att de olika ärendena som kommer in för handläggning är mer kompletta och att man kan undvika vanligt saknade handlingar, inför granskningen av den sökta åtgärden. Det är ofta ett ganska tidskrävande steg i lovprocessen, har vi sett. Kompletteringar kan ju alltid behövas, beroende på ärendet, men för ett bygglov till exempel så finns det handlingar som alltid ska vara med.

När man har skickat in sin ansökan, blir det någon skillnad då?

  • Ja, när du har skickat in din ansökan får du en bekräftelse att vi har tagit emot din ansökan som förut, men nu kommer den sökande ha en mycket större inblick i ärendet än tidigare. Den sökande kommer att kunna logga in på “Mina byggärenden” med hjälp av sitt bank-id och där visas alla personknutna ärenden, både aktiva och avslutade. Det gäller både privatpersoner och kontaktpersoner för företag.


Maria Bröms, VD på Hulåns Snickerifabrik AB
var den första sökande i e-tjänsten och det här var hennes kommentar:

E-tjänsten var enkel att använda. Det var tydligt vilken information som efterfrågades och vilka dokument som skulle bifogas. Jag fick även ett mejl med bekräftelse på att min ansökan var mottagen. Dessutom slapp jag skriva ut allt på papper.


Vid frågor

Kontakta Plan- och byggenheten på e-post: planochbygg@vansbro.se

Senast uppdaterad: 10 mars 2025