Om e-faktura och att betala till Vansbro kommun

Om du är ansluten till en internetbank kan du betala dina fakturor från Vansbro kommun som e-faktura. Det är ett enkelt, du slipper pappersfaktura och tjänsten är gratis.

Här nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna om e-faktura. När du har anmält dig för e-faktura får du inte längre några pappersfakturor från oss. Istället får du hålla koll i din inkorg i internetbank. Vissa banker erbjuder sms- eller e-post-tjänster som talar om att du har fått en ny e-faktura. Alla uppgifter såsom OCR-nummer, belopp och förfallodag finns redan registrerade i e-fakturan, och när din elektroniska faktura är betald lagras den i din internetbank.

Det är en elektronisk faktura som skickas till dig via din internetbank. Där kan du titta på, och betala, fakturan elektroniskt.

Alla uppgifter såsom OCR-nummer, belopp och förfallodag finns redan registrerade i fakturan. Du anger bara vilket bankkonto du vill betala från och signerar som vanligt i din internetbank. När din elektroniska faktura är betald lagras den i din Internetbank. När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen, eller det datum du själv väljer.

E-fakturan innehåller exakt samma uppgifter som en pappersfaktura. Enda skillnaden är att den är digital.

Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Vansbro kommun. Det sparar både pengar och miljö.

Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Vissa banker erbjuder även sms- och e-posttjänster för att få information om att du fått ny e-faktura. E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Via din Internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Sök på Vansbro kommun och fyll sedan i anmälningsformuläret. Anmälan kan även göras samtidigt som du betalar en traditionell pappersfaktura via din internetbank. Ett erbjudande om att få e-faktura från Vansbro kommun kommer upp automatiskt efter att du betalt fakturan.

Via din Internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Ja, då fyller du bara i både dina egna och den andra personens uppgifter på anmälningsformuläret.

Om du missar att betala din e-faktura får du ingen betalningspåminnelse, utan vår fordran hanteras av vårt inkassobolag Visma Collectors. Så länge du godkänt din e-faktura i din internetbank i tid så behöver du dock inte tänka på något mer- betalningen görs automatiskt.

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Vansbro kommun.

Har du frågor om betalningen, kontakta i första hand din internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan, kontakta den referens som finns angiven på fakturan.

Behöver du ytterligare information om e-faktura, kontakta ekonomienheten på Vansbro kommun på telefon 0281-750 00.

Senast uppdaterad: 17 maj 2022